האשמה של אנדר

ender

הסרט המשחק של אנדר די מגניב, למרות שהוא מזניח את הסוגיות החשובות. אבל עם כל כמה שאפשר להתווכח על איכות התרגום לקולנוע, יש דבר אחד שתורגם בסדר מהספר, והוא היה בעייתי כבר במקור. כשקראתי את הספר לראשונה בתיכון לא שמתי לב אליו במיוחד, אבל כשקראתי חלק מהסדרה לפני כמה שנים, ואת "המשחק של אנדר" שוב באיזור פסח האחרון, הוא הציק לי במיוחד. התגובה של אנדר לסיום המפתיע נועדה לבנות דמות טראגית לשימוש בהמשך הסדרה אולי, אבל היסודות האתיים שלה משקפים יותר את הרקע הנוצרי של המחבר, מאשר את הדרך הנכונה לגשת לשאלות של אתיקה. על מה ולמה – וספויילרים – אחרי הקיפול.

בקיצור, בסוף הספר אנדר מגלה שמשחקי המלחמה שהוא שיחק בבי"ס לפיקוד היו בעצם הדבר האמיתי. הוא היה מחובר בקשר מיידי ("אנסיבל") לכוחות הלוחמים, שביצעו את הפקודות שלו מרחוק. בקרבות שעליהם פיקד הוא ניצח באופן עקבי למרות קושי הולך וגדל, עד שבקרב האחרון נותרה רק דרך אחת לנצח: שימוש בנשק להשמדה המונית ("הדוקטור הקטן", קרן פירוק מולקולרי) על הכוכב של החייזרים דמויי הנמלים כדי לחסל את המלכות וכך את כל הגזע. כשאנדר מגלה שהוא באמת השמיד גזע שלם, הוא לוקח על עצמו את האשמה, ומאז והלאה הוא מסתובב ברחבי הגלקסיה ומנסה לכפר על כך. אבל אנדר לא אשם.

השאלה אינה אם היה צורך להשמיד את כוכב הבאגרים (החייזרים, שבסרט נקראים "פורמיקים" משום-מה). ממה שאנחנו לומדים בהמשך, יש בהחלט סיבה לחשוב שאולי מישהו בצבא כדור הארץ הגזים ברמות צה"ליות. ואולי לא. אבל גם אם נקבל שהיתה פה החלטה לא נכונה ערכית – מי אשם בביצוע שלה?

התשובה טמונה במשמעות המילה "אשם". המושג של אשמה ונקיון כפיים נובעים תמיד ממערכת של שכר ועונש. אדם אשם הוא אדם שמגיע לו עונש. אבל מערכת השכר והעונש עצמה היא בסך הכל חוליה בשרשרת שמובילה למטרה הסופית – עידוד התנהגות ערכית ודיכוי התנהגות לא ערכית. אם נעניש אנשים ערכיים או נזכה אנשים לא ערכיים, נשיג את ההיפך הגמור מכך. ואם זה כך, הרי שמעמדו המוסרי של אדם – אשמתו וניקיון כפיו – יכולים להיות תלויים רק במה שיכל לשלוט עליו. כי מה הטעם לעודד מישהו לשנות משהו שאינו יכול לשנות? הדבר שקול לתקצוב האגודה להזזת יופיטר ממסלולו. בזבוז זמן מוחלט.

אנדר, כמובן, לא יכל לשלוט במה שקורה. ההשלכות האמיתיות של הפעולות שלו הוסתרו ממנו, כך שהוא לא יכל לבצע שיקול ערכי גם אם רצה. כמובן, מאדם ערכי אנחנו מצפים גם למוח פעיל שחוקר ומברר מה ההשפעות של הפעולות שלו. לכן אנחנו מענישים גם על הפרת חוק ללא ידיעה – אדם בוגר אמור לדעת. אבל אנדר גם לא יכל לברר ולדעת. קודם כל הוא היה צעיר – אמנם גאון באסטרטגיה ומבין בני אדם, אבל צעיר. לא היה לו את הניסיון שלבוגרים בהרבה ממנו גם אין, להריח שמשהו לא כשורה. וכדי לא להשאיר דבר ליד המקרה, מנגנון פסיכולוגי שלם הוקדש להסתרת ההשלכות ממבצען.

אדם שלא מסוגל לבצע שיקול ערכי הוא לא אדם – הוא לא אחראי לפעולות שלו. הוא מנגנון, הוא הדק. אבל כמובן, יש תורות שונות שמנתקות את האשמה מהיכולת לבחור. המפורסמת בהן היא הנצרות, שהטילה על מאמיניה את "החטא הקדמון" שהם צריכים לכפר עליו למרות שלא נולדו כשבוצע. המטרה היחידה שיכולה להיות לכך היא שליטה: אם אדם מרגיש אשם תמיד ויכול לקבל מחילה זמנית רק מכהן/אינטלקטואל כלשהו, זה נותן לכוהן/אינטלקטואל לא מעט כח. כאותו הסוס בספר "חוות החיות" של ג'ורג' אורוול, שחושב שחובתו לעבוד יותר, אף מעבר ליכולתו, בשביל שיטה שהפכה את העבודה למחילה הזמנית עבור המאמינים בכך שדרישותיו של הזולת הם החטא עליו עליהם לכפר, גם אנדר לוקח על שכמו חטא של אחרים עליו הוא רוצה לכפר.

כפי שראינו בחוות החיות, ובלא מעט ניסויים של אשמה קולקטיבית מהסוג ש"חוות החיות" הופך למשל ושנינה, הסוס הערכי הוא המיעוט שנענש על ערכיו. הרוב לומד לקחת את הצד ההפוך: אם אין שכר על התנהגות ערכית אלא עונש, ויש שכר על התנהגות לא ערכית, אז ההתנהגות הכדאית היא לא הערכית אלא ההפוכה. אורסון סקוט קארד, מחבר "המשחק של אנדר", שייך לכנסייה המורמונית, ונראה שהוא נתן למשהו מתפישתו הדתית לחדור לכתיבה שלו. אבל בניגוד לקארד, אנחנו עוד מחזיקים ביכולת החשיבה העצמאית שלנו. אנחנו מבינים שאשמה שמנותקת מהאינדיווידואל מביאה להשפעה הפוכה מהרצוי. לכן, למען הצדק ולמען כל בני האדם הערכיים באשר הם שם, יש להכריז ללא ספק – אנדר זכאי.

מודעות פרסומת

מחשבה אחת על “האשמה של אנדר

  1. פינגבק: אני רווק ולא אשתוק יותר | תפרים

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s