אני רווק ולא אשתוק יותר

1811798322_a76b21f9f3_b

עוד הצעה מבית מפלגת "כולנו" מנסה שוב להוריד את מחירי הדיור על ידי תדלוק הביקוש. נכון, זה לא יעבוד. המחירים יעלו כמעט בגובה שווי הערבות הממשלתית, מפני שלא עשו דבר לטפל בהיצע. על הדברים האלו כבר דיברנו בכל פעם שעלתה אחת מההצעות הילדותיות* שלהם בפעמים קודמות. אבל להצעה יש השפעה בכל זאת: לא על המחיר אלא על החלוקה. אם מעלים את המחיר לכולם אבל מחזירים את הכסף לקבוצה מסויימת, זה אומר שמעבירים יותר מההיצע הקיים לקבוצה שמקבלת את ההחזר. כמו במקרים רבים בעבר, מציין לנו חה"כ אלי כהן (כולנו) את הקבוצה המועדפת: "הבנק צריך לראות לנגד עיניו זוגות צעירים". כלומר, שוב המדינה מחליטה להעניש אותי על כך שהעזתי להיות רווק.

במצבים כאלו אני שואל את עצמי באמת מה אני יכול לעשות. את מי עלי לשכנע כדי להפסיק את ההתקפות החוזרות והנשנות על אורח החיים שלי? את הפוליטיקאים? את הבוחרים שלהם? חלק מהבעיה הוא שלאפליה נגד רווקים יש כמה מניעים ולא ברור מה מהם משחק תפקיד גדול יותר בחוסר הצדק שנעשה איתנו.

בוחרים רבים, למשל, מאמינים באמת ובתמים שהם עושים חסד עם קבוצה חלשה. זוגות צעירים נתפסים כאזרחים הצריכים להתמודד עם קשיים כלכליים רבים כשברשותם נכסים מועטים. אך עם תפישה זו שתי בעיות. ראשית, שבמקרים רבים הזוגות הצעירים הם אלו שבחרו, בלי לשאול אותי אפילו, להעמיס על עצמם את הקשיים האלו. קיימת בחברה תפישה המעודדת את לקיחת הקשיים האלו ולא מהרהרת אחריהם ואחרי נחיצותם. אך אפשר גם אחרת. בקוטב הרחוק של העמדה החברתית, באנגליה הוויקטוריאנית היה נהוג שגבר לא יכול לשאת אישה לפני שהוא יכול לפרנס אותה כראוי למעמדה. כמובן שהתפישה הזאת פגעה באושר של רבים (שלא לדבר על השוביניזם והמעמדיות המגולמים בה), אך היא מראה לנו שגם לאחריות אישית יש מקום בחברה שלנו, ולחברה יש זכות לצפות לה. בעולם המודרני, אנחנו יכולים לאמץ גם תפישה מתונה יותר, המאפשרת לכל אדם או זוג לבחור את דרכו, אך גם מטילה עליו את האחריות לתוצאות. הרי החלופה היא להטיל את האחריות על אחרים, ואין עוול מוסרי גדול יותר מלהטיל אחריות על מי שלא היתה לו שליטה על המצב.

וזה עוד לא כל הבעיה, מפני שזוגות צעירים רבים הם באמת ובתמים במצב כלכלי ממש טוב. זה קורה משתי סיבות: ראשית, היום נוהגים להתחתן מאוחר יותר מפעם, כך שבני הזוג מספיקים לצבור נסיון ונכסים (חומריים ונפשיים כאחד). שנית, מפני שבכל מדינה, ובמיוחד מדינה משפחתית כשלנו, זוגות צעירים רבים זוכים לעזרה משמעותית מהמשפחה שלהם. אני מכיר זוג אחד שזכה במכרז "מחיר למשתכן", התוכנית הילדותית הקודמת של כולנו. הבעל מהנדס עם עבודה יציבה ויש להם גם קרקע במושב. שתי הסיבות ביחד.

בוחרים אחרים, והפוליטיקאים שלהם, מאמינים תחת זאת שילדים זה שמחה, או לפחות זה מישהו להפיל עליו את כלכלת המדינה וחובותיה התופחים בעתיד, ולכן יש לעודד ילודה, ושעזרה לזוגות צעירים היא דרך לעשות זאת. בנסיון שלהם לתכנן את ההתנהגות שלנו, הם שוכחים שה"עידוד" הזה לא עובד על כולם. רווקים רבים לא בחרו במצבם, אלא פשוט מתקשים למצוא זוג, ולא רק מטעמי בררנות, אלא למשל מטעמי נכות, פציעה בפנים, או קושי חברתי. דווקא רווקים אלו הם הקבוצה החלשה בחברה, מפני שלרווקים אלו יש הרבה פחות שליטה על מצבם מלחזקים, אך דווקא אותם, באופן בלתי הוגן לכל דעה, מבקשים לחלוב לטובת ההנדסה החברתית האפנתית.

אותי זה מעציב שאני בכלל צריך להעלות את הטיעון הקודם. אני לא חושב שהרווקות היא דבר רע או ראוי לדיכוי, בין אם הוא מאונס או מבחירה. יש גם מי שבוחר בחיי רווקות כי זה מה שטוב לו, וזה בסדר גמור. להעניש אותו על מנת להנהיג תכנית הנדסה חברתית – זה פשוט לא צודק. זה לומר לאדם שאחת היא כמה יתאמץ, כמה ייקח אחריות על חייו וימנע מליפול למעמסה על אחרים – עדיין יענישו אותו. במקרה זה עדיף לו לברוח לחו"ל כמו רבים מחברי, או להצטרף למעגל הצועקים והמתקמבנים. אני הייתי מעדיף לחיות במדינה שמתגמלת דווקא תכונות טובות במקום להעניש עליהן, הייתי רוצה לחיות במדינה שעושה צדק.

לצד כל הטיעונים האלו עומדת גם מציאות פחות הגונה ויותר אלימה. לאנשים רבים פשוט יש אינטרס חומרי בהצעות האלו. בין אם הם עצמם "זוג צעיר" או שהם הוריו של זוג צעיר, הם פשוט היו רוצים שמישהו אחר יממן את הזוג, ופחות משנה להם מי זה יהיה. גם אנשים אלו לפעמים יכולים לראות את הרשע שבמעשיהם, אבל לא תמיד – אינטרס אישי הוא מחסום משמעותי בפני הקשבה. כנגד אנשים אלו אין לנו הרווקים מה לעשות, מלבד הפעלת כוח פוליטי נגדי. איך בדיוק נעשה את זה? אני לא לגמרי בטוח, אבל אני מחפש הצעות. לכן פתחתי את הפורום להגנת הרווקים, ואשמח לראות אתכם מצטרפים ולשמוע מכם – מה נוכל לעשות ביחד?


*  ילדותית – חשוב להבין שאני לא סתם מטיח כינויי גנאי. מתכנית בוגרת מצופה שתעמוד מאחוריה חשיבה מפוכחת, ושתנסה, מה שלא יהיו מטרותיה, להשיגן באמצעים שצפויים לעבוד. הגווארדיה הכחלונית מתעלמת מהזהרותיהם של כלכלנים ואף מהניתוחים הבסיסיים ביותר של ההצעות שלהם. ייתכן שהם משיגים בכך מטרה פוליטית נסתרת באופן "בוגר", אבל את המטרה המוצהרת הם לא משיגים ואף פוגעים בה, ולכן אני מכנה את התכניות שלהם ילדותיות.

7 מחשבות על “אני רווק ולא אשתוק יותר

  1. הבעיה בלאגד רווקים זה שלרוב זה מצב זמני, או לפחות הרוב מאמינים שהמצב זמני ובקרוב הם יהיו אלו שמקבלים את ההטבות

  2. אני חלק מזוג "צעיר" עם ילדים ובלי נכסים. אני אצטרף לפורום, אם יהיה זמן.
    די בטוח שהעסק פוגע גם בי ולא רק דרך הפגיעה הכלכלית הגלובלית: התוכנית הקודמת עבדה על בסיס הגרלות וכמו בכל הגרלה ממשלתית עם פקידים די בטוח שזה מושחת ואם לא – זה יושחת בקרוב. לי אין פרוטקציות במקומות גבוהים מספיק, כך שדי בטוח שאני לא אזכה בהגרלה שכזו.
    בנוסף לכך אני לא במצב לנסות כזה דבר כרגע ומאוד סביר שכשמצבי ישתפר ונוכל לגשת להגרלה שכזו – יהיה מאוחר מידי. במילים אחרות בין הנפגעים העיקריים הם אותם זוגות צעירים עניים מידי מכדי לגשת להגרלה שכזו כיום וזו בהכרח שכבה חלשה יותר מזוגות צעירים בעלי מספיק אמצעים לגשת להגרלה.

  3. פינגבק: לוֹרֶם אִיפְּסוּם לָפִּידוּם | תפרים

להשאיר תגובה

