גאון של אמא ואבא

למה כבר אי אפשר לתת מחמאה לאנשים? בסך הכל אמרתי לחבר שלי שהילדים שלו ממש חכמים, והתגובה שלו היתה שהיה לו מזל עם הגנטיקה. אבל דווקא כאן הגנטיקה היא לא גורם מכריע, וחשוב להבין את זה. מי שחושב שאין לו השפעה אמיתית על איכות הילד שלו, עלול לפספס הזדמנויות להשפיע אפילו יותר מכמה שהוא משפיע אפילו בלי להרגיש. וחוץ מזה, למה שבנאדם לא ירגיש טוב עם משהו שהצליח לו? אז בואו נסתכל על המספרים.

מחקר שנעשה לאחרונה מציג את שני הגורמים הבאים כמשפיעים עיקריים על הישגים אקדמיים של ילדים: גנטיקה (14%), ומצב סוציואקונומי (27%). כבר מהתוצאה הראשונית הזאת אנחנו רואים שהגנטיקה משפיעה פחות מהמצב הסוציואקונומי. יתר על כן, המצב הסוציו-אקונומי עצמו הוא רק אחד הגורמים שמשפיעים על הישגי הילד. אחרי שני הגורמים שהזכרנו נשארו לנו עוד לפחות 59% לחלק. למה לפחות? כי ייתכן גם שהמצב הסוציו-אקונומי משפיע בעיקר כי יש קורלציה בינו לבין הגורמים האחרים. אז מה הם הגורמים האחרים?

במחקרים שהופיעו בעשורים האחרונים, התגלה שהמשתנה שחוזה הכי טוב את ההישגים האקדמיים של הילד הוא ההישגים האקדמיים של ההורים. סיכום משנת 2001, למשל, אומר:

When the parent's educational level was high, so was the student's ACT score. Other studies have yielded the same results. According to (Young & Smith, 1997) children of parents with higher levels of education perform better on assessments of student achievement.

גורם אחר שמוזכרים במחקר ההוא הוא מבנה המשפחה. ומחקרים אחרים מזכירים למשל את סגנון ההורות ואת מעורבות ההורים בבית הספר. הספר "גריט" לא מוקדש לילדים, אבל בכל זאת סוקר כמה גורמים פסיכולוגיים שהקנייתם לילדים עוזרת להם בהישגיהם: מוטיבציה, התמדה, נחישות, ולכך אפשר להוסיף משאר ספרות הפסיכולוגיה החיובית דברים כמו סקרנות ואופטימיזם. גורמים תרבותיים, כלומר ערכים שאותם הילד מפנים כחלק מההתבגרות שלו, כוללים הערכה אישית לידע ולחשיבה רציונלית למשל.

יצא לי בחיי להכיר משפחות גם מהצד הפחות מוצלח של החברה, משפחות שילדיהן לא מגיעים להישגים אקדמיים. ראיתי במו עיני את המחסור בגורמים הפסיכולוגיים הנכונים ובערכים המתאימים להתקדמות בלימודים. ונכון, למשפחות האלו לפעמים היה חסר כסף – הגורם הסוציואקונומי. אבל ראיתי משפחות באותו מצב כלכלי שההשקעה שלהם בילדים – בזמן, בערכים ואפילו בכסף, היתה גבוהה בהרבה. הדברים שראיתי חיזקו בי את התפיסה האינטואיטיבית של מקום ההורה בהצלחת הילד. את כל מה שהמחקרים אומרים, ראיתי בעיני.

אולי מי שלא גר בעיר פיתוח או שכונת מצוקה, שלא חווה ישירות את הצד השני, עלול לא להרגיש את כל מה שהוא עושה עבור ילדיו. והרי, גם זה במידה מסויימת "תורשתי" – ערכים, תרבות ודרכי התנהגות שההורה ספג כילד בבית יכולים לעבור הלאה כמעט ללא הרגשה. ההורה לא בהכרח עושה תכנית מסודרת, רציונלית ומפורטת, "איך לגדל ילד גאון". הרבה פעמים הוא פשוט עושה את מה שההורים שלו עשו: מגיב לשאלות של הילד, בודק שהוא עושה שיעורים, תומך בו כשקשה, וכן הלאה. ואם אתה בסך הכל עושה מה שאתה יודע, אולי לא קל לראות שזה מיוחד. אבל המחקר והנסיון מראים שכן, ושמי שרוצה שהילד שלו יצליח יותר צריך לזהות את הגורמים הנכונים ולחזק אותם.

כבר כתבתי בעבר שהדור הבא, שוב, יהיה טוב יותר מקודמו. הזכרתי את זה שסגנון ההורות, ההבנה שלנו על מה גורם לחינוך טוב, ולפסיכולוגיה תומכת, יכולים יותר מלפצות על שקיעת מערכת החינוך. וכשאני מבקר חברים, לפעמים אני חושב שאולי צדקתי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s