שוטר טוב, שוטר רע

daphne_leaf

הצעת "חוק המישוש", לפיה יוכל שוטר לערוך חיפוש ללא חשד סביר, מגיעה (כרגיל עם הצעות כאלה) בזמן משבר. אנשים מפחדים, הם רוצים שהמשטרה תעשה עבודה טובה יותר בהגנה עליהם, והם נוטים יותר לקבל את ההנחה שהשוטרים הם בסך הכל "בחורינו הטובים", הגיבורים המנטרלים את המחבלים, והם יעשו שימוש נכון והוגן בסמכותם החדשה. דווקא מתוך הפחד חשוב להזכיר את השימושים הנוספים ששוטרים מוצאים לסמכויות שלהם, כדי שנזכור למה חשוב להגביל אותם – ואיך בכל זאת ניתן לשפר את הביטחון בלי הצעות כאלו. 

גם השוטר עם הכוונות הטובות ביותר עלול להשתמש לרעה בחוק. אם אין לו "חשד סביר", כל מה שיש לו זה זיהוי אתני ("נראה כמו ערבי"), כלומר חיפוש על שחומי עור. אך זיהוי אתני כזה כבר גרם לכך שיהודי ממוצא תימני נרצח לא מזמן על ידי "אזרח מודאג". וגם כשהדבר לא מגיע לרצח, המשמעות היא שאזרחי ישראל שעורם שחום ייאלצו מעכשיו לבזבז יותר זמן, להמנע יותר מללכת ברחובות מועדים לפיגועים, ויסבלו יותר מהצקות של שוטרים – אפילו מלאי כוונות טובות. המחבלים – הם כמובן יחבשו כיפה ויסירו עצמם מרשימת המעוכבים. אז מי שמאמין שלא רק לאשכנזים יש זכות ללכת ברחובות הארץ ללא הטרדה אם אין עוול בכפם, כבר צריך לדאוג מחוק המישוש.

אני מדבר על אשכנזים ומזרחים כי קשה היום לאנשים רבים לדאוג לגורלם של ערבים חפים מפשע, אבל גם ערבים רבים, כשנותנים להם, הם חברים מועילים בקהילה, ועושים את המיטב כדי להשתלב, להתפרנס ולחיות בשלום. הסופרמרקט הכי טוב באזור נהריה הוא של פייסל הגדול, למשל. תל אביבים יודעים היטב איפה הם אוהבים לאכול חומוס. וכמה סופרים ועיתונאים מהמגזר עושים לו כבוד במשך שנים. את כל האנשים האלה אנחנו מרחיקים כשאנו חושפים אותם לחיפושים לא מוצדקים, ודוחקים אותם לזרועות הטרור והקיצוניות. זה בדיוק היה הטיעון מאחורי ביטול הממשל הצבאי בכפרים הערביים בשנות החמישים, ואכן ערביי ישראל תמיד היו שקטים בהרבה מערביי השטחים הכבושים. זכויות שוות ואינטגרציה כלכלית הם אולי לא מתכון בטוח לשקט ושלום, אך הם משפרים את הסיכויים לכך משמעותית.

אז אנו רואים ששוטר עם כוונות טובות עדיין מסוגל לגרום לנזק בעזרת הסמכות החדשה. ושוטר שכוונותיו לא טובות? יש לו מספר שימושים לסמכויות שבידו. ראשית, להטרדה מינית פשוטה. המשטרה נחשפה לאחרונה במספר פרשיות מין בתוך הכוח, והסמכות לחיפוש ללא חשד תאפשר לשוטרים הרעים להרחיב את שדה הציד שלהם ללא חשש מעונש. כבר היום הם (הרעים) משתמשים בסמכויות שלהם כדי להאשים אזרחים שסתם עמדו במקום הלא נכון בהפרעה לשוטר, העלבת עובד ציבור ועוד, ולאזרח הפשוט יש מעט מאוד ידע וכוח כדי להתמודד עם תקיפה כזו מצד שוטרים. בלוג המאבק באלימות שוטרים אוסף דיווחים על כך, אך אני בטוח שגם אתם הקוראים ראיתם כמה סרטונים בפייסבוק ומבינים על מה אני מדבר. לא כולנו מסתובבים עם מצלמות, ולא כולנו יכולים להגן על עצמנו מול התנהגות כזו.

שימוש נוסף הוא לשם רדיפה פוליטית. התמונה בראש פוסט זה היא מהמעצר של דפני ליף, שיחד עם עוד מעצרים של פעילים "חברתיים" נעשה לא כדי לשמור על הסדר הציבורי (שלא הופר במקרה הזה) אלא כדי להשתיק את המחאה. בית המשפט שידע זאת זיכה את ליף, אבל כמה אנשים החליטו לשתוק ולא לעשות צרות כדי להמנע מהאי-נעימות? והשמאל הוא לא היחיד שחוטף מהמשטרה רק כדי להשתיק אותו. גם מתנחלים סובלים מהאשמות שווא, והכלי הנוראי של "מעצר מנהלי" (מעצר ללא חשד) שימש לאחרונה נגד יהודה גליק.

השימוש האחרון להיום בסמכות ללא צדק הוא פשוט בשביל כיף. מה מעביר משמרת משעממת טוב יותר מחיפוש סרק על אזרח שווא? והרי, בשביל מה נותנים לשוטר טייזר אם לא בשביל להשתמש בו כמה פעמים רצוף על אזרח מנוטרל? ועוד ראינו השנה שוטר תוקף חייל בשביל הכיף, וזה לא סוף הרשימה. נכון, כל הדברים האלו הם לא חוקיים, אבל הסמכויות שכבר עכשיו בידי המשטרה מאפשרות לשוטרים לצאת מדברים כאלו ללא עונש גם כשהם לא חוקיים, אם אין מצלמה באזור. תארו לכם שיקבלו כיסוי נוסף בדמות סמכויות חיפוש ללא חשד. הרי עכשיו כל מי שיגיש תלונה נגד שוטר מושחת יהפוך למי שסירב לחיפוש נשק על גופו, ולך תוכיח שאין לך אחות – בעוד במצב היום השוטר צריך להוכיח שהיתה לו בכלל סיבה לחשוד בך, מה שבוודאי היה עוזר לכל חייל מותקף.

המשטרה אינה גוף רע. רבים מהשוטרים הם אכן "בחורינו הטובים" והם עושים כמיטב יכלתם לשמור עלינו. אך גם הטובים מגזימים לפעמים, וגם הם גורמים נזקים – והרעים עוד יותר. לכן חשוב לשים מחסום בפני הסמכויות שנותנים אפילו לטובים שבהם.

אז מה עושים במקום? יש לא מעט הצעות, ואם מוכנים להפעיל קצת חשיבה יצירתית קל למצוא אותן. חלקן לקוחות ישירות מהאינתיפאדה השניה: יותר שמירה במתחמים, יותר סגירת אזורים, יותר משאבים למודיעין של השב"כ. יש גם פתרונות טכנולוגיים לזיהוי טוב יותר של בעלי כוונת זדון ושל הנשק שהם נושאים. ואפשר פשוט לתת למשטרה יותר כסף: לעוד שוטרים, לאיכות אנושית טובה יותר, משכורות גבוהות יותר והכשרה טובה יותר לתנאים שנוצרו.

החוק הוצע על ידי גלעד ארדן, שהוא בעל נפש טוטליטרית הומיה. הוא כבר תמך בחיוב תעודות ביומטריות שיאספו על כולנו מידע שיכול לשמש נגדנו, שידלוף לגורמי פשע ושאין בו צורך עבור ה"תעודות החכמות" המשמשות כתירוץ. זה ברור שיותר משהוא מגיב בצורה שגויה ללחץ הציבורי, הוא מחפש הזדמנויות להגדיל את כוחו על חשבוננו. על הליכוד להוקיע מקרבו אנשים כארדן – ויפה שעה אחת קודם.

4 מחשבות על “שוטר טוב, שוטר רע

  1. פינגבק: כש"כנופיית שלטון החוק" הצילה אותנו מהשב"כ | תפרים

כתיבת תגובה